| Bidraget er publisert med ropert og har blitt hentet fram på Nordlys, Mitt Finnmark, Fjordaglimt, Telemarkher og nordlending.no (tirsdag 11. mai 2010) og 18 andre… Det er typisk norsk å være god”Det er typisk norsk å være god” er et gammelt ordtak. Det er nok også et ordtak som oljelobbyen føler passer veldig bra for den norske oljeindustrien. For det er jo akkurat det de sier. Det er mange påstander som kommer fra det hold. Mange påstander som skal bygge opp om ønsket deres om å åpne områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja for oljevirksomhet. For de vil stadig lenger nord. De vil til de sårbare og unike havområdene, som huser verdens siste, store torskebestand. Samtidig har debatten om Lofoten stilnet noe i det siste. Hovedgrunnen er oljeulykken som vi nå ser utenfor Louisiana i USA. Her lekker 750 000 liter olje ut i havet, hver eneste dag. Og BP er sjanseløse. Det kan ta mellom 3 og 9 måneder før man har kontroll over ulykken. Og det er altså dette oljeindustrien vil risikere i Lofoten, Vesterålen og Senja. Det er viktig at vi husker at riggen som eksploderte utenfor USA var en ny plattform, pog en høyteknologisk plattform. Dette kunne skjedd i Norge! Eller kan oljeindustrien garantere at dette ALDRI kan skje utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja? Jeg håper det stemmer at det er typisk norsk å være god. Men at vi velger å være god innenfor miljø og klima. At vi velger de fornybare næringene foran de fossile, at vi ikke leker russisk rullett med den siste, store torskebetanden i verden. Men det er på tide å se forbi løgnene fra oljelobbyen. Det er tid for å se mot USA.
Vist 4221 ganger. Følges av 24 personer. Samtalen er stengt for nye kommentarer. | ||
Kommentarer
Nå må vi snatr komme igang med oljeutvinning utenfor Lofoten og Vesterålen.Da vil
en sikkert få oppblomstring med mere arbeisplasser-bedre tider for industrien osv.
Da har vi muligheter til å få bedre veier,en god del av disse er dårligere en på 70 tallet
selv da hadde vi bare grusvier.Det er en skam.
Vidre eldreomsorgn skranteren vil få fler og fler eldre som trenger plasser, hvor skal disse plasseres.
Barn og ungdom får ikke hjelp før det er forsent.hva blir gjort.?
Her er kommunale grusvier som ikke har fått grus etter 1978.Eldre som går med rullator detter på grunn av allle hull og må på sykehsu.Hva koster?
Kom igang med oljeutvining så kan det bli bedreselv om det skulle bli et eller 2 oljeutaslipp så går det bra.
Vil bare minne om at fra det ble motorer i båtene i 1888 og frem til sist i 1980 tallet så ble
“spilloljen” slupet ut på havet.og med alle båtene bli det så mange nuller bakom tonn at jeg
prøver ikke på å skrive tallet.
Kom igang" olje og fisk hand i hand"
De siste ukene har vi bare fått flere og flere bevis som støtter opp om at oljeindustrien slettes ikke er så feilfri som vi trodde. En ting er å se til Mexico, hvor det kun har vært en ulykke, men hvor fiskerinæringa nå har fått beina slått vekk under seg. Harald, dette var snakk om EN ulykke, om noe lignende hadde skjedd i Lofoten tror jeg at jeg kan garantere deg at det ikke vil gå bra.
Samtidig ser vi med Gullfaks at Statoil ikke har så god kontroll. Her er det snakk om en brønn som kunne ført til en lignende ulykke som den vi så i Mexico.
Det ser ut som en haug med kommentarer fra flere ulike personer er blitt slettet fra denne tråden! Hvorfor det?
Hvorfor har det vært fisk i havet fra store som små båter fikk motorer fra1888 tallet og
frem til slutten av 1980 årene.??
Med alle båtene ble det erorme mengde" SPILLOLJ E" som ble sluppet på havet.
Mengden er så stor at en ikke vil forsøke å skrive tallet det blir for mange nuller.
Fisk var det hele tiden og fortsatt et det fisk i store mengder.Da snakker en om
katastrofe om det skulle bli 1 eller 2 utblåsinger.
Som sagt det ble sluppet ut “S PILLO JE” i ca.100 år, og noen påstår at det fortsatt
blir sluppet ut Spillolje fra enkelte lands båter.
Nyborg prøver nok å knote ned ordet “spillolje”. Spillolje er den oljen som lekker fra skipsmotorer og ned i kjølsvinet nederst i båten. I gamle dager lakk det gjerne en skvett i ny & ne og dette ble pumpet ut i sjøen. På nyere motorer er dette nesten for ingenting å regne På ingen måte enorme mengder som Hr. Nyborg i sin umåtelige klokskap ønsker å dele med oss. På alle verdens skip i skipsfart over ( tar jeg ikke feil) 99 fot er det pålagt oljeseparator. En innretning som ved hjelp av sentrifugalkraft skiller olje fra vann. Ved internasjonale og bilaterale avtaler er det forbudt å slippe spillolje ut i havet.
Spillvannet sm er rent slippes ut og den separerte oljen gjenvinnes. Mulig Nyborg mente “bølgedemperolje”? Seilbåter i hine hårde dager, bl.a redningsskøytene brukte å tømm en skvett olje i sjøen for å dempe bølgene. Oljefilm på havoverflaten demper faktisk høye bølger.Dette har med væskers tetthet å gjøre( se fysikkboka fra grunnskolen). Forøvrig var dnne olje renset parafin og/ eller hvalolje som løser seg meget raskt opp i sjøen.
De millioner av tonn som nå pøses ut fra havbunnen i Mexico-gulfen er råolje, en tung og uraffinert olje som inneholder bl.a benzen, tjære, arsen, metanol og tungmetaller. Resten av innholdet i shaiten finner du på wikipedia.
Om Hr. Nyborg synes det er greit at enorme mengder av denne oljen pøses ut i havet døgnet rundt, da har selvsamme herre muligens sovet seg gjennom hele skolegangen.
Det jeg sier er ting en har lest og ting flere fiskere i 60/80 årne forteller om spilloljen
den gikk i sjøen fra motorbåtene kom sist i 1880 tallet og frem over til i slutten av 1980 tallet
og si at dette er bare småteri forstår en ikke, men en kan nok få tak i flere detaljer derom.
Stemmer jeg var ikke noe skolelys hadde allerede i 1 klasse bestemt meg for hva en skulle bli.Der satset en og det gikk meget bra mens en var frisk og i vigør
“Halvparten av dere historieløse ignoranter ville nok sklidd rett inn i de fleste kommunestyrer som representanter for Fremskrittspartiet. Maken til korttenkte og lite veloverveide samfunnsløsninger skal en lete lenge etter.”
“Nyborg prøver nok å knote ned ordet “spillolje”.”
“…… som Hr. Nyborg i sin umåtelige klokskap ønsker å dele med oss.”
“Om Hr. Nyborg synes det er greit at enorme mengder av denne oljen pøses ut i havet døgnet rundt, da har selvsamme herre muligens sovet seg gjennom hele skolegangen.”
Ja vel ….
Av en eller annen grunn –
….. enten det er fordi jeg kom meg gjennom så vel den sovende som våkne skolegang heelt uten at det var oljerelatért, eller ikke har tenkt særlig over om min interesse for folk og samfunnsspørsmål har sammenheng med noe som er korrekt stavet under innflytelse av umåtelig klokskap ……… eller av å være “heelt konge” ….
…. så er det først nå jeg forstår hvorfor hr. Ulf og Stopp Dem er så opptatt av at man bør holde seg til tema ……
Ha en flott dag i hele Norge ! – hver mann på hver sin oljerigg !!
Ikke Konge, og ikke anonym ….
Denne debatten har vel ingenting med utdanning eller enkeltpersoners ståsted å gjøre? Dette handler om oljeutvinning utenfor vår svært sårbare kyst! Saken er den at ett eventuellt utslipp av olje utenfor LVS vil få så store konsekvenser at vi ikke kan tillate oljeboring før sjansene for utslipp er lik null. Det er det i skrivende stund IKKE, og derfor må den oljen som eventuellt finns her få ligge. Dette er realitetene og det må vi alle innse!
Hvis ingen skulle ta sjanser i livet hvor har vi vært idag
I jernalder eller?
Det er jo disse bastante holdningene – som fra Ulf Hansen, som gjør at overskriften på denne tråden synes å være lite gjennomtenkt som fane for motstanderne ……
Det er typisk norsk å være god….
JA VEL !! – da fikser vi rett og slett en løsning – og sitter ikke å gnikker på gamle feler som er ustemt i Mexico-gulfen !!
Hva er det du vil ta sjansen på H.N.? Ett oljeutslipp? Jeg tror ikke noen vet kosekvensene av ett utslipp i disse områdene, eller kanskje tar jeg feil? Er det noen som vet?
“Er det noen som vet?”
Akkurat UH ! – er ikke du/dere blannt “noen” ??
- hvilke ukjennt vitenskap bygger deres skrekkscenarier på ??
- hvorfor skal et lite område i nordre del av Noreg være unndratt de risiki resten av verden har måttet tåle for at vi – VI ALLE !! – har kunnet bygge en forholdsvis trygg hverdag ….. ??
- skal det være unndratt fordi vi her i sør allerede har levd nærmere slik risiko ??
Ole Chr A skriver:
Det er fordi at farvannet er gyte- og oppvekstområder for noen av de viktigeste fiskestammene i verden. Hvis en ikke har skjønt såpass så langt ut i debatten, så skjønner jeg ikke poenget med å delta videre.
Vertene for ei sone/blogg har sin sjølsagte rett til å oppgi debattemne og til å slette kommentarer som er utafor emnet. Det er det som er gjort i dette tilfellet. Dette er ikke ei sone med emne: “Skriv om det som faller deg inn, og ikke unnlat å sjikanere enkeltpersoner.” De som ikke godtar vilkåra i en debatt får finne seg en annen tråd.
Det er ingen ukjent vitenskap det skrekkscenariet som skjer ved et utslipp, det ser man hver dag på fjernsynet.
Resten av verden?? Ser ikke annet enn at våre nærmeste naboer har en forholdsvis grei hverdag, UTEN oljeboring….
Det er noen av oss som nå har forstått at den harde kjerne her i tråden ikke forstår hvorfor vi tillater oss å være engasjért – når vi likevel ikke er enig med Hr. Ulf ……..
…….. og hvis han ennå ikke har forstått at noen av oss tror det er mulig å være gode nok til å sørge for at oljeutvinningen IKKE skal ta livet av fiskene hans – så bør han danne den lukkede menigheten jeg tidligere har foreslått.
At noen lever UTEN oljeboring, er vel ikke noe belegg for å påstå at de MED har det verre ??
DETTE foregår i et medium som i utgangspuntet er åpen for ALLE. Slik sett så er det undertrykkere som er på feil sted når de er HER – selv om vertskapet har anledning til å fjerne uønsket materiale.
“Å ha anledning til” kan ikke underslå at man like fullt sitter igjen med en åpen tilgang – for alle, og at redigéringen (bl.a.) mer er ment for å kunne luke ut personangrep o/e.l. – slik det var en tendens til foran her – fra en troende faktisk …
Mener fortsatt skal en være |100% sikker på alt som skal gjøres da blir ingenting gjort
og ingen fremskritt og da har vi fortsatt vært i jernalderen.
PS til mitt forrige …
“De som ikke godtar vilkåra i en debatt får finne seg en annen tråd.”…… Ja – utenom alle de konstant pågående nedrigheter som hr. Ulf forsøker å påføre oss som ikke er enige med ham da …..
Ha en fantastisk flott lørdag !
Vil bare opplyse om at kommentarer som er useriøse eller som ikke debatterer oljeutvinning, vil bli sletta. Om det fortsetter å komme useriøse kommentarer til denne tråden vil den bli stengt for kommentering.
Det er ingen kommentarer som har handlet om oljeutvinning som har blitt slettet. De som har blitt slettet har vært kommentarer som ikke har passet i denne tråden, da de har handlet om alt annet enn oljeutvinning.
Spillolje defineres som `brukt eller forurenset olje,som har vært gjennom smøreprosessen i en forbrenningsmotor eller en annen type mekanisk del.
NAB…..Silje Lundberg påstår hun sletter kommentarer som er “useriøse eller som ikke debatterer oljeutvinning.” Hvorfor er det da blitt slettet kommentarer som tar opp hva inntektene fra oljeutvinningen brukes til? Trodde faktisk det hadde svært mye med oljeutvinning å gjøre, men så feil kan en altså ta… Rakk forresten å lese Ole Christian Aslaksens kommentar før den ble slettet i dag. (Den om bare å ville høre sin egen stemme.) Jeg må faktisk etter all slettingen her dessverre si meg helt enig i det han skrev.
Sletting er en del av ideologien. De må ha en fiende og et offer for å kunne agitere, og de må slette alt som ikke passer. De skal redde verden, og det gjør de ved å vedta det på et møte og plage andre med det. De ser etter fiender, og svake individer som tror på det.
Klart vi må rydde opp etter oljesølet, og klart vi skal lære av det og sørge for at det ikke skjer igjen. Men vi stopper ikke utviklingen og utvinningen.
Hvis dere ser etter så er det i denne tråden krasse innlegg der ingen legger fingrene imellom til forsvar for oljeboring, og like skarpe innlegg mot oljeboring. De kommentarene er ikke sletta. Det som blei sletta var kommentarer som ikke hadde noe med emnet å gjøre. OES har ikke engang skjønt at debatten ikke er for eller imot olje, men durer ivei like godt. Formålet med de siste kommentarene er utvilsomt å ødelegge denne debatten. Så undrer jeg meg på om det er den unge alderen til bloggerne som gjør at noen trur de kan bruke en slik kommandotone som her blirt gjort. Origoeierne har for lenge sida gjort det klart at sletting av kommentarer er vertene sin sak.
Slett i vei. Hoe cares.
En skal høre mye før håret faller av.Sitat fra Heyerdahl jr:
Heyerdahl jr.er utdannet marinebiolog og jobbet ved marinebiologisk Instituett ved
Universitet i Oslo da hans far la ut med Ra fra Marokko 1969.
Vi viste jo at havet var forurenset.Det ble anslått at det ble sluppet ut 10 millioner tonn
olje i havet årlig.Det tilsvarer det samlede petroleumsforbruket i Norge på den tiden.
Som fagfolk nådde vi ikke frem med vår bekymring.Men min far med sitt kjente navn fikk
verdens oppmerksomhet,sier Thor Heyerdahl.jr.
Dette er en stor mengde hvert år, men fisk har det vært og fisk vil det sikkert bli.
Hva prøver egentlig Harald N. å si? Er oljeutslippa like store overalt? Vet han at nedbrytingsfarten av olje avhenger av temperaturen? Er han klar over at varme hav gjerne er fiskefattige, mens en langs spissen av Sør-Amerika og dels norskekysten finner noen få kalde og enormt fiskerike områder? At Thor Heyerdahl fant tegn på forurensning er så, men hva er sammenhengen?
Sissel H G-H har intet å tilføre denne debatten som jeg har oppdaga. Det som blir gjengitt av omtale av Harald N er påvising av store faktafeil. Språkbruken er ikke verre enn i de kommentarene der jeg er nevnt av meningsmotstandere, og såpass får en tåle i offentlig debatt.
Jeg ville si at spillolje er blitt sluppet ut i en mengde av 1 0 m i l l i o n e r t o n n i året.
Alle båtene var vel ikke bare i varme hav?
Jeg vil bare si, siden Haraldd Nyborg ber om det, og siden jeg kommer fra den næringen han henviser til, at større tullprat enn det han viser til skal man lete lenge etter !!!
Siden “spillolje” er nevnt blant mye annet tull lengere opp i denne tråden, og forsynt med masse feil informasjon kan jo iallefall dette punktet kommenteres.
På større fartøyer, (tankskip over 150 brt) samt alle andre fartøyer inkl. fiskefartøyer over 400 brt er det krav til at lensevannseparator skal være installert. Denne suger fra skutebunn/lensebrønner, skiller olje fra vann hvor vann med oljeinnhold under 15 ppm pumpes overbord mens oljen går til oljeoppsamlingstank (sludge) for levering til destruksjon i land. Slik lensing innføres i oljedagbok. Dette er regelverket. Hva som praktiseres om bord på ulike fartøyer kan vel være litt forskjellig.
Hvor man derimot opplever større oljemengder som skal utskiftes er eksempelvis smøreolje systemtank til hovedmaskin som kan bestå av f.eks. 15 m3 brukt smøreolje for en større skipsdieselmotor. Denne pumpes ved utskifting også til sludgetank for mellomlagring før levering til landanlegg. I tillegg kan det forekomme at hydraulikkolje må byttes av ulike årsaker. Dette kan også være større anlegg.
Hvorvidt det foregår utstrakt pumping av brukt olje fra disse systemene overbord for å slippe å betale destruksjonsavgifter er nok neppe et problem blant norske rederier som generelt har en meget høy miljøprofil. Ofte har man på større skip også utstyr som inceneratorer eller sludgebrennere på kjeler der man brenner (deler) av denne oljen om bord selv om det medfører en del vedlikehold.
Hva som foregår andre steder i verden vet man lite om men det kan jo kanskje være en sak for N&U og finne mer ut om.
Så håper jeg de som kommenterer denne tråden videre holder seg til tema, uavhengig av hvilket ståsted man har i debatten for/imot oljeutvinning i Lo/Ve/Se.
Jeg sier som fiskere sier at spillolje har blitt sluppet ut i havet fra 1888 og frem til sist i 1980 årene
og det i en mengde som er utrolig.Har også snakket med folk som har
jobbet ombord i tank båter- bulk båter-kemikalier båter og de sier det samme
olje ble sluppet ut på havet.Vidre sier Heyerdahll det samme
Denne debatten blir nå stengt for kommentering. Samtidig er alle velkommen til å fortsette å debattere oljeutvinning i andre tråder. Men vi ber om at dere holder dere til temaet